Puheenjohtajan mietteitä.

Olen totutellut nyt puolitoista kuukautta liiton puheenjohtajan pestiin. Tunnelmat ovat kaksijakoiset. Olen kiitollinen edeltäjälleni Kaijalle, joka täysin tehtävälleen omistautuneena ja suurella sydämellä toimineena on jättänyt liiton erinomaisessa kunnossa minulle johdettavaksi. Toisaalta Kaijan tinkimätön toiminta lottaperinteen hyväksi asettaa minulle suuret paineet kaiken saavutetun ylläpitämiseksi ja toiminnan edelleen kehittämiseksi. Lohdutan itseäni sillä, että tekemällä parhaansa sekä kuuntelemalla mukana toimijoita ja arvostaen yhteistyötä, ei pitäisi seurata katastrofia.

Edelleen liiton sekä jäsenjärjestöjen toiminnan keskiössä on kunnioitus lottien ja pikkulottien toimintaan ja heidän aikaansaannoksia kohtaan sekä niistä kertominen niin nykyisille kuin myös tuleville sukupolville. Tulevaisuudessa, milloin enää ei ole välitöntä yhteyttä sodan kokeneeseen sukupolveen, lottatietouden levittäminen on erittäin haasteellista. Rohkenen välillä unelmoida, että vielä jonain päivänä lotta -hengessä liittomme on järjestämässä koulutusta, joka tähtää hyvin organisoidun järjestön tuottamaan apuun, jolla on kysyntää yhteiskunnan häiriötilanteessa. Tällä en tarkoita mitään sotilaallista uhkaa vaan esimerkiksi pitkäaikaista sähkön toimitushäiriötä suuressa kaupungissa.

Kiitos vielä puheenjohtaja emerita Kaija Vesala!

Pia Lindell