Puheenjohtaja Kaija Vesala

Teemamatka Karjalan Kannakselle

Bussilastillinen lottaperinteen jäseniä ystävineen tutustui lottaperinneliiton matkalla kesäisen kauniiseen Karjalaan prikaatikenraali, sotatieteiden tohtori Pentti Airion opastuksella. Kohteina olivat Suomen sotahistorialliset paikat Terijoen ja Viipurin alueilla sekä Viipurissa olevat monet kulttuurikohteet.

Ensimmäinen majapaikka oli uusi, erittäin viehättävä ja siisti Repino Cronwell Park hotelli Terijoella. Terijoen alue oli täynnä meille suomalaisille merkittävää sotahistoriaa – Kellomäki, Vammelsuu, Siiranmäki, Äyräpää. Pentti Airion erinomaisen selvityksen ansiosta matkalaiset saivat kuvan jokaisen taistelupaikan merkityksestä maamme historiassa. Taistelupaikoilla syntyi myös matkalaisten välisiä keskusteluja sodan sukupolven koettelemuksista.

Siiranmäessä, Äyräpäässä ja Tali-Ihantalassa matkalaiset laskivat paikalla olleille muistomerkeille sinivalkoisin nauhoin varustetun havuseppeleen. Suomen Lottaperinneliitto ja matkalaiset halusivat näin kunnioittaa lottien ja sotaveteraanien muistoa.

Kahden seuraavan yön majoituspaikka oli hotelli Viipuri, josta käsin taistelupaikat Tali, Portinhoikka ja Ihantala tulivat tutuiksi. Portinhoi-kassa oli venäläisten komea muistomerkki. Sen äärellä olevat suuret, punaiset muoviseppeleet tuntuivat matkalaisista oudoilta. Mutta jokainen maa toimii omalla tavallaan. Kulttuurikohteita Viipurissa on paljon. Eremitaasitaidemuseossa oli esillä upeita hopeisia simpukanmuotoisia esineitä ja koruja eri puolilta Eurooppaa. Viipurin linna uusittuine museoineen teki vaikutuksen ja Alvar Aallon kirjasto aaltoilevine sisäkattoineen on loistelias osoitus Alvar Aallon persoonallisesta arkkitehtuurista. Viipurin kiertoajelulla tuli hyvä mieli. Koko kaupungin ilme oli puhdistunut ja kaunistunut. Suurin osa rikki pommitetuista kerrostaloista oli rakennettu uudelleen ja entisöity, katujen päällysteet oli uusittu, eikä minkäänlaisia häirikköjä näkynyt missään. Monrepos-puistosta on tulossa Viipurin ylpeys. Esillä olevat kuvat kertoivat kuvankauniista puistosta upeine istutuksineen, rakennuksineen ja kävelykatuineen. Siitä ei ollut tietoa, milloin puisto on valmiina ja matkalaisten ihailtavana.

Teemamatkan vastuullisena järjestäjänä oli Puolakan Valmismatkat ja kuljettajana itse toimitusjohtaja Veli-Matti Puolakka. Hänen hersyvä huumorinsa ja Karjalan Kannaksen loistava tuntemus antoivat lisäväriä matkan jokaiseen päivään.
Karjalan Kannaksen teemamatkaan tyytyväinen joukko toivoi lottaperinneliiton jatkavan kohdennettuja matkoja tulevinakin vuosina.

Kaija Vesala