Puheenjohtaja Kaija Vesala

Hyvät lottaperinteen ystävät!

Suomen Lottaperinneliitto, sen 29 lottaperinneyhdistystä ja 5 alaosastoa sekä 4.200 jäsentä järjestävät vuosittain satoja erilaisia kokonaismaanpuolustukseen liittyviä tilaisuuksia ja tapahtumia, joiden kautta ylläpidetään niitä ihanteita, joiden varaan Lotta Svärd-järjestön toiminta rakentui 23 olemassaolovuotensa aikana. Lottien muiston säilyttäminen ja oikean tiedon jakaminen arvokkaasta järjestöstä on erityisen tärkeää.

Tärkeää on myös katsoa tulevaisuuteen ja kehittää uusia toimintamuotoja, jotka houkuttelevat jäseniä yhdistyksiimme. Liiton kotisivuja uudistetaan parhaillaan siten, että liiton toiminnan lisäksi perinneyhdistysten menneet ja tulevat tapahtumat löytyvät helposti myös liiton kotisivuilta valokuvineen. Marraskuun alkupuolella avatut facebook-sivut odottavat mielipiteitä ja kommentteja järjestömme toiminnasta. Sähköinen viestintä on tullut jäädäkseen ja lottaperinneliiton tulee pysyä kehityksessä mukana, jotta jäsenmäärämme saadaan kasvuun.

Viime vuosi oli itsenäisen Suomen 100-vuotisjuhlavuosi. Tänä vuonna sinivalkoinen lippumme ja itsenäisen Suomen Puolustusvoimat viettävät 100-vuotista taivaltaan. Lokakuun alussa pidettyjen lottaperinnepäivien aikana järjestömme jäsenet saivat nauttia Puolustusvoimien vieraanvaraisuudesta. Arvokasta pääjuhlaa vietettiin Maanpuolustuskorkeakoulun juhlasalissa Santahaminassa kielekkeisen leijonalipun hulmutessa korkeakoulun pihalla. Juhlan lisäksi nautittiin kuljetuksista, lounaasta ja lähtökahveista. Monta korkea-arvoista upseeria kunnioitti juhlaa läsnäolollaan ja kadetit ja varusmiehet auttoivat ikäihmisiä liikkumisessa.

Puolustusvoimien suuriarvoinen tuki lottaperinneliiton toiminnalle ja juhlavuoden teema ”Maanpuolustus kuuluu kaikille” viestivät siitä, että vapaaehtoista maanpuolustustyötä tekevien naisjärjestöjen toimintaa arvostetaan. Lämmin kiitos!

Kaija Vesala