Lottakuntoutus

Lotta Svärd Säätiön kuntoutuspalvelut lotille ja pikkulotille

Lotta Svärd Säätiö tarjoaa erilaisia avustuksia ja kuntoutuksia lakkautetussa Lottajärjestössä palvelleille naisille, lotille ja pikkulotille.

Lotta Svärd Säätiön kuntoutusmuotoja ovat Laitoskuntoutus, joka pitää sisällään 10 vuorokauden kuntoutusjakson täysihoidolla kahden hengen huoneessa. Käyttämiämme kuntoutuslaitoksia löytyy ympäri Suomen. Kuntoutusjaksolle lähtevän tulee olla omatoiminen eikä hänellä saa olla todettua muistisairautta.

Lotta Svärd 100 -juhlavuoden kunniaksi olemme laajentaneet avokuntoutuksen sisältöä ja julkaisseet uuden kuntoutusmuodon: Virike-avokuntoutus.

Virike-avokuntoutuksessa lotta/pikkulotta voi itse valikoida palveluluettelosta tarpeelliset kuntoutus- ja virkistyspalvelut. Virike-avokuntoutuksen vaihtoehtoja ovat mm. fysioterapia, hieronta, jalka- ja käsihoito sekä ei-lääkinnällinen hoito (lymfa). Sisältöä on laajennettu ja se kattaa myös jumpparyhmä-/uimahalli-/kuntosalimaksuja sekä liikunnallisen harrastuksen kuluja. Kotiin tuotuja palveluita voivat olla mm. ulkoiluseura, tukeminen kotiaskareissa, muistiharjoitteet sekä ohjaaminen paikkakunnan palveluiden ja harrastusten piiriin. Tukielin- ja muistikuntoutuksen lisäksi sisältöön voivat kuulua kampaaja- ja kosmetologipalvelut.

Lotta Svärd Säätiö tarjoaa lisäksi vähävaraisille lotille ja pikkulotille raha-avustusta terveydenhoidon menoihin.

Lotat ja pikkulotat, joiden ansio- ja pääomatulot jäävät alle 23000€ vuodessa voivat anoa raha-avustusta mm. silmälasien uusimiseen, hammashoitoon, suuriin lääkemenoihin ja apuvälinehankintoihin.

Avustuksiimme ei voi sisällyttää lotan matkakuluja eikä kodin perus-parannuskuluja. Avustuksemme on tarkoitettu vain lotan/pikkulotan hyödyksi.

Lotta Svärd Säätiön kuntoutus ja raha-avustus haetaan aina säätiön hakemuslomakkeella. Hakemuksiin tulee liittää siinä pyydetyt liitteet sekä yksityiskohtainen selvitys Lotta Svärd -järjestöön kuulumisesta.

Lotat voivat saada avustuksiamme hakemusten perusteella vuosittain ja pikkulotat joka toinen vuosi.

Lottakuntoutuksen hakeminen

Avustushakemuksen ohje

Avustushakemus

Kuntoutushakemuksen ohje

Kuntoutushakemus

LS_matkakorvaushakemus

Paikallinen ryhmäkuntoutus

Suomen Lottaperinneliitto ry:n jäsenyhdistyksillä on mahdollisuus hakea Lotta Svärd Säätiöltä avustusta avokuntoutusryhmien sekä fyysisen ja henkisen vireyttämisen kurssien järjestämistä varten.

Vapaamuotoisten avustushakemusten syyskautta varten tulee olla Lotta Svärd Säätiöllä 31.5. mennessä.

Ohje:  Avustushakemuksen ohje.

” Henkisen vireyden edistämistä maalaamalla elämän eri vaiheista oma elämänpuu ”