Puheenjohtajan palsta

Puheenjohtaja Maija Fredrikson.
Kuva: Juha Hyvärinen,
editointi: Seppo Liimatainen

Kokonaisturvallisuuden tiellä ja vähän muuallakin

On puheenjohtajan puolivuotiskatsauksen aika.

Kevät 2022 on ollut minulle toimeliasta, silmiä avaavaa aikaa. Olen saanut vierailla eri puolilla Suomea mm. yhdistystemme ja Lotta Svärd Säätiön tilaisuuksissa. Lisäksi pääsin osallistumaan Maanpuolustuskoulutuksen (MPK) ja Naisten Valmiusliiton (NVL) järjestämälle Leijona 2022 harjoituksen kolmipäiväiselle kutsukurssille Pohjoinen turva Parolannummella. Kurssilla tiivistettiin yhteistyöverkostoa ja perehdyttiin mm. kokonaisturvallisuuskoulutukseen Suomessa. Ja opittiin paljon!

Kuva puheenjohtajan toimenkuvasta on nyt aika pitkälle selkiintynyt, ja olen kiitollinen näistä mahdollisuuksista tutustua monipuolisesti sekä jäsenistöön ja niiden toimintaan että järjestömme asemaan suomalaisessa maanpuolustuskentässä.

Voin ensinnäkin vakuuttaa, että meistä huolehditaan valtakunnallisesti hyvin, kunhan me itse huolehdimme myös itsestämme. Siitä on hyvä aloittaa. Tätä varten tarvitsemme osaamista arjen kohtaamisissa. Koulutus on tähän avainsana, niinkuin se aikoinaan oli myös Lotta Svärd järjestössä. Tähän liitto perustaa kokonaisturvallisuuteen liittyvän yhteistyönsä mm. Naisten Valmiusliiton ja Maanpuolustusnaisten liiton (MNL) kanssa. Arjen turvallisuus -kursseihin liittyvät sopimukset ovatkin parhaillaan työn alla, ja kurssit jatkuvat ensi keväänä kuten ennen koronaa.

Lottaperinneliiton strategiatyö on ottanut tuulta alleen, ja valmista pitäisi alkaa syntyä toukokuuhun 2023 mennessä. Työ pohjaa paljolti siihen ajatukseen, että nostamme esiin ne lottien toimintamallit, joita voidaan sujuvasti soveltaa nykyhetkeen.

On vaan niin, että yhdessä olemme enemmän, sekä mikro- että makrotasolla. Naisten maanpuolustustahto ja into isänmaan asialle on voimistunut selvästi tämän kevään raskaitten uutisten myötä. Me naiset haluamme kantaa vastuuta vapaasta isänmaasta miesten rinnalla, niinkuin äitimme ja isoäitimmekin aikoinaan halusivat.

Hyvää Juhannusta ja kaunista kesää kaikille!

T. Maija

Siirry sivun alkuun