Puheenjohtajan palsta

Kuva: Juha Hyvärinen,
editointi: Seppo Liimatainen

Puheenjohtajan mietteitä vuodelle 2022

Kun selaan omaa, vuoden 2021 allakkaa ja muistiinpanojani siellä, huomaan käyttäneeni monen lottaperinnetyöhön liittyvän merkinnän perässä kysymysmerkkiä. Elimme epävarmuuden aikaa. Emme tienneet, järjestyykö suunniteltu tilaisuus, ja voidaanko toimia niinkuin oli suunniteltu, ja jos, niin miten. Opin uuden käsitteen hybridi kokouskäytänteissä. Näin, millaista on käydä töissä etänä ja mitä tarkoittaa todellinen etäopetus esimerkiksi lastenlasteni elämässä. Puhumattakaan tuosta kaikesta muusta.

Valmistautuessani nyt ottamaan vastaan Suomen Lottaperinneliiton puheenjohtajan nuijan toivon sydämestäni, että vuosi 2022 on toisenlainen. Siitä ei ole takeita vielä, mutta eteenpäin ja kohti tavoitteita on mentävä silti sisukkaasti ja päämäärätietoisesti.

Perinnekenttä elää ehkä suurinta murrostaan tällä hetkellä. Tammenlehvän Perinneliitto takoo omaa alueellista perinneyhdistysmalliaan. Siitä olemme saaneet jo alueilla ensi vaikutelmia. Mikä tulee olemaan lottien ja pikkulottien, ylipäätänsä rintamalla ja kotirintamalla työskennelleiden naisten perintö tulevassa mallissa?

Entä miten Suomen Lottaperinneliitto itse näkee tulevaisuutensa? Jo kirjassa Lottaperinne elää näimme olevamme käännekohdassa.Tämä on nyt pitkälti toteutumassa mm. Naisten Valmiusliiton kanssa tehtävän yhteistyön kautta. Kurssi “Suomalainen nainen maanpuolustajana” avannee jo omasta puolestaan kaikille naisille mahdollisuuksia ja ovia perinteen lisäksi myös moderniin maanpuolustustyöhön.

Suomen Lottaperinneliiton jäsenyhdistyksissä organisoidaan vuonna 2022 edelleen lotille ja pikkulotille mielekästä, virkistävää toimintaa ja kuntoutusta. Kuntoutus tapahtuu pitkälti Lotta Svärd Säätiön tukemana. Toiminnan ohessa avautuu myös perinnelotille monenlaista kiinnostavaa ja mieltä avartavaa tekemistä mm. ystävätoiminnan myötä.

Kunniatehtävästämme meidän on huolehdittava loppuun saakka.

Kiitos puheenjohtajuudesta luopuneelle Pia Lindellille liiton strategian virittämisestä. Oikea viritys on kaiken soittamisen ehto. Nyt Lottaperinneliiton hallituksella on nuo yhteissoiton avaimet kädessään. Kuunnelkaa väkeänne, pohtikaa yhdessä ja tuokaa ajatuksenne hallituksen kokoukseen. Vaikka etänä. Kiitos, että olette mukana!

Valoisampaa Uutta Vuotta toivotellen

31.12.2021