Jäsenyhdistykset koolla Suomen Lottaperinneliiton neuvottelupäivässä 19.1.2019

Suomen Lottaperinneyhdistyksen perinteisessä jäsenyhdistysten neuvottelupäivässä maanpuolustusjärjestöjen talossa Helsingissä lauantaina 19.01.2019 kokoontui lottaperinneväkeä ympäri Suomea. Edustettuna oli 21 yhdistystä 29:stä.

Liiton puheenjohtaja Kaija Vesala avasi tilaisuuden ja kertoi liiton viimeaikaisista kuulumisista, ajankohtaisista asioista sekä valotti tulevaa.

Liiton hallituksen vuodenvaihteessa sääntömääräisen erovuoroisuuden vuoksi jättäneille Tuula Harjunpäälle Vaasan Lottaperinneyhdistyksestä ja Anneli Lappalaiselle Kymenseudun Lottaperinteestä annettiin liiton pöytästandaari ja lottamuki. Hallituksen jättäneen Tuula Rajanderin, Kainuun Lottaperinneyhdistyksestä, puolesta nämä huomionosoitukset otti vastaan saman yhdistyksen puheenjohtaja Aila Alasalmi. Sen jälkeen sytytettiin kynttilä ja vietettiin hiljainen hetki liiton edesmenneen kunniajäsenen, kirjailija Inkeri Kilpisen muistoksi.

Luennoitsijavieraista oli ensimmäisenä vuorossa Lotta Svärd Säätiön puheenjohtaja Pirjo Björk. Hän kertoi Lotta Svärd Säätiön syntyvaiheista, nykypäivästä ja tulevaisuudesta.

Viereisessä Trattoria Sognossa nautitun keittolounaan jälkeen professori Aura Korppi-Tommola esitteli liiton aloitteesta perustetun Tammenlehvän Perinneliiton naistyöryhmän viimeisimmän projektin tuloksia. Sen tehtävänä on ollut kartoittaa, mitä vapaaehtoiset kansalaisjärjestöt tekivät sodan ja jälleenrakennuksen aikana. Eri järjestöjen naisedustajista koostuneen työryhmän, jonka puheenjohtajana on toiminut Pirkko Nousiainen Suomen Lottaperinneliitosta, jäsenet ovat kirjoittaneet omien järjestöjensä historiasta ja toiminnasta noina yhteisten voimainponnistusten aikoina. Työtä ovat olleet koordinoimassa filosofian tohtorit Aura Korppi-Tommola ja Maritta Pohls ja valmisteilla on heidän toimittamanaan teos Kansalaisjärjestöt, naiset ja sota.

Kolmas päivän esiintyjä oli tietotekniikka-asiantuntija Seppo Liimatainen Kouvolan Seudun Lottaperinneyhdistyksestä. Hänen aiheenaan oli Jäsenjärjestöt internetissä. Liiton tavoitteena on edistää jäsenyhdistysten jäsenhankintaa ja siinä merkittävänä apuna on somenäkyvyys. Toistaiseksi monellakaan lottaperinneyhdistyksellä ei ole omia koti- ja facebook-sivuja. Liitto tarjoaakin jäsenyhdistyksilleen verkkosivukoulutusta, mihin yleisössä suhtauduttiin myönteisesti.

Sen jälkeen käytiin puheenjohtaja Kaija Vesalan johdattelemana vielä vilkasta keskustelua mm. yhteisistä käytännöistä lottien siunaustilaisuuksissa esiintymisessä ja liiton tulevaisuudensuunnitelmista. Päivän päätteeksi hallitus kokoontui vuoden ensimmäiseen kokoukseensa. Se oli samalla myös järjestäytymiskokous. Liiton johtokolmikko säilyy entisellään; hallituksen puheenjohtajan Kaija Vesalan tukena 1. varapuheenjohtajana toimii tänäkin vuonna Maija Fredrikson ja 2. varapuheenjohtajana Pia Lindell. Maija on Keski-Suomen Lottaperinneyhdistyksen puheenjohtaja ja Pia toimii vastaavassa tehtävässä Turun Seudun Lottaperinneyhdistyksessä.

Riitta Kokko-Parikka, Suomen Lottaperinneliiton pääsihteeri

Valokuvat Riitta Kokko-Parikka, valokuvat ovat nähtävissä kuvagalleriassa.