Jäsenyhdistysten tapahtumat

LOTTAMATKA VIROON – TALLINNA – NARVA – TARTTO 14.-17.6.2024
Kouvolan Seudun Lottaperinneyhdistys ry järjestää ensi kesänä lottamatkan Viroon.
Oppaaksi matkalle on lupautunut prikaatikenraali, sotatieteentohtori Pentti Airion, ja
vastuulliseksi matkan järjestäjäksi monilla retkillä järjestäjänä olleen Puolakan
Valmismatkat Oy:n.
Perinneyhdistyksen puheenjohtaja Merja Nieminen on lähettänyt 25.12.2023 erillisen sähköpostiviestin, jossa kerrotaan tarkemmin matkan järjestelyistä ja ohjelmasta.

Kouvolan Seudun Lottaperinneyhdistys ry

Wanhan ajan markkinat Kouvolan Museokorttelissa 11.9.2023.

Kouvolassa vietettiin 25. kerran Wanhan ajan markkinoita ja Kouvolan Seudun Lottaperinneyhdistys oli myös mukana. Myytävänä meillä oli Lottanukkekerhon jäsenten tekemiä käsitöitä, mm. lottalapasia ja -sukkia, lottanukkeja ja kaulureita. Talvisodan leipää olimme varanneet myytäväksi 60 kpl ja ne myytiin loppuun jo ennen puoltapäivää. Ilma suosi markkinoita ja lottaperinteen teltalla kävi runsaasti asiakkaita. Katso kuvia

Lottaperinneviikko 24. – 26.4.2023, ensimmäinen laatuaan.

Maanantaina avasimme lottaperinneviikon Pohjois-Kymen Sotilaspoikakuoron ja -orkesterin konsertilla. Musiikki vei mukanaan, ja Suomen Lotta-laulu, Mun isäin’ oli sotamies ja monet tutut sävelmät jättivät hienon muistijäljen salintäyteiselle yleisölle. Klikkaamalla valokuvaa näet avausjuhlan videotallenteen.

Tiistaina oli perinteinen lottailta, jonka illan teemana oli Lotta Svärd järjestön vahvat naiset. Kuulimme mielenkiintoiset luennot Fanni Luukkosesta ja Tellervo Hakkaraisesta, sekä hienon esitelmän Lottaperinneliiton perinnemerkistä, liiton lipun nupista ja puheenjohtajan käädyistä, niihin liittyvästä symboliikasta, ja taiteilija Aila Salosta, ihmisestä noiden upeiden teosten taustalla.

Keskiviikkona pidimme avoimet ovet Sotien 1939-1945 Pohjois-Kymen perinneyhdistyksen perinnehuoneessa. Non stoppina pyörivät vanhat lotta-aiheiset filmit ja valokuvat, perinnehuoneen esineistö, kahvin tuoksu ja iloinen puheensorina täyttivät perinnetilan. Myyntipöydällä Talvisodan leivät, pienet Fanni- jääkaappi magneetit, lottanuket ja monet muut lotta-aiheiset tuotteet lähtivät kävijöiden mukaan, ja toivat taas mukavan lisän yhdistyksen kassaan.

Jäsenyhdistysten Lotta Svärd 100 -juhlavuositapahtumat

Turun Seudun Lottaperinneyhdistys ry

Osana Lotta Svärd 100 vuotisjuhlaa Turun Lottaperinne piti Lottakanttiinia 19.9.2021 Turun Vanhalla Suurtorilla osana Turun päivää. Myynnissä oli kahvia ja pullaa sekä Lottatuotteita mm. talvisodan leipää. Myyntiteltta herätti kiinnostunutta huomiota turkulaisten parissa.

Kouvolan Seudun Lottaperinneyhdistys ry

Lottakanttiinin avajaisia vietettiin 2.8.2021. Avajaisten kutsuvierastilaisuudessa vierailivat mm. Lotta Svärd Säätiön puheenjohtaja Pirjo Björk, Suomen Lottaperinneliiton puheenjohtaja Pia Lindell ja Suomen Lottaperinneliiton pääsihteeri Heli Eräkorpi. Avajaistapahtumaa juhlisti kanttiinin edessä Kouvolan Soittokunta. Avajaispäivät ovat olleet vilkkaita. Kouvolan Iloinen Lottakanttiini on avoinna 2.8. – 3.9.2021 ma-pe klo 10 – 15 ja kanttiinin teemana on “Lottakanttiini Kouvolan asemalla kesällä 1941”.
12.8.2021  tuhannen kävijän raja ylittyi. “Merkkihenkilö”, jolle tämä kunnia lankesi on Marja-Terttu Virtanen Kuusankoskelta. Onnittelut voittajalle!

Niin se Lottakanttiini saatiin päätökseen 3.9.2021. Vieraskirjan mukaan kertyi viiden viikon aikana n. 2500 kävijää. Kävimme vielä loppuksi Elimäen Pestoomarkkinoilla 4.9.2021. Suosio oli hyvä ja kiinnostuneita riitti. Pestoomarkkinoiden teemana oli “100 vuotta naisten yhteiskuntavastuuta Sotilaskoti- ja Lotta Svärd järjestöissä.”

Kouvolan Seudun Lottaperinneyhdistyksen Lotta Svärd 100 -juhlavuositapahtuman juhla oli 26.9.2021. Ohjelmassa oli Messsu Kouvolan keskuskirkossa, muistokiven paljastus Kouvolan lääninpuistossa ja itse pääjuhla Kouvolan kaupungintalossa.

Kaunein kanttiinin -kilpailun voitto tuli Kouvolan Seudun Lottaperinneyhdistrykselle. Palkinnon luovuttuivat 25.8.2022 Kymen Paviljongissa Lotta Svärd Säätiön hallituksen puheenjohtaja Pirjo Björk, Lotta Svärd Säätiön viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö Susan Mykrä, sekä palkintoraadissa mukana ollut Suomen Lottaperinneliiton puheenjohtaja Maija Fredrikson.

Palkintoa olivat vastaanottamassa yhdistyksen hallituksen jäsenet, sekä joukko uutteria kanttiinilottia.

Pielaveden Lottaperinneyhdistys ry

Pidimme Lottanäyttelyn kirjastolla huhti-toukokuussa. Järjesimme myös Lotan päivänä 12.05.2021 toritapahtuman. Möimme hernekeittoa ja paistoimme muurinpohjalettuja. Tarjosimme Lotanpäivä kahvit.

Keski-Suomen Lottaperinneyhdistys ry

Keski-Suomen Lottaperinneyhdistyksen organisoima näyttely Lottapukujen keskisuomalaisia tarinoita on avautunut Suomen Käsityön museossa aikataulun mukaisesti 16.4.2021 Jyväskylässä. Näyttely on auki 17.10.2021 saakka.

Salon Seudun Lottaperinneyhdistys ry

Lotta Svärd -järjestön perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 100 vuotta. Jäsenyhdistystemme järjestämät juhlavuositapahtumat pyörähtivät käyntiin Salosta. Salon Seudun Lottaperinne ry järjesti ystävänpäivän torikahvilan yhteistyössä Salon Seudun Sotilaspoikien perinneyhdistyksen kanssa Salon torin ympyräparkkiin jäädytetyn luisteluradan vieressä. Kahvilan tuotteiden menekki oli mainio: kahvia 14 litraa, kaakaota ja kuumaa mehua molempia 9 litraa ja niiden kanssa maistuivat munkit ja mokkapalat. Makkaroitakin meni 180.