Pohjois-Karjalan Lottaperinneyhdistys ry, Joensuu

Päiväkahvitilaisuudet Joensuun seurakuntakeskuksen yläsalissa, Kirkkokatu 28

Tilaisuudet alkavat klo 13.00. Kahvia ja kahvileipää on tarjolla ennen tilaisuutta. Tilaisuuksista ilmoitetaan Karjalaisen järjestöpalstalla tapaamista edeltävänä torstaina, ja niissä järjestetään arpajaiset, ellei toisin ilmoiteta.

Maanantaina 14.1.

Tutkija, FT Saija Kaskinen Itä-Suomen yliopiston Karjalan tutkimus-laitokselta kertoi meille Kadonnut kinnas –tutkimushankkeesta ja innosti jäseniämme haastateltaviksi. Tilaisuuteen osallistui 24 lottaa, pikkulottaa ja perinnelottaa.

Maanantaina 11.2. klo 13.00

FT Alina Kuusisto kertoo meille Joensuun korkeakoulusta 1970-luvulla. Alinan Suomen historian alaan kuuluva väitöskirja Korkeakoulun punainen aave tarkastettiin syyskuussa 2017. Alina on kirjoittanut useampia historioita, joista mainittakoon Joensuun lyseon lukion ja Joensuun konservatorion historiat. Nyt hän on mukana työryhmässä, joka työstää Joensuun kaupungin historiaa, joka julkaistaan vuonna 2023 kaupungin viettäessä 175-vuotisjuhlaansa.

Maanantaina 11.3. klo 13.00

Toimittaja Suonna Kononen kertoo Pohjois-Karjalan arkkitehtuurista. Syksyllä 2018 ilmestyi Samu Aarnion, Suonna Konosen ja Pekka Piiparisen toimittama Pohjois-Karjalan arkkitehtuuriopas.

Maanantaina 8.4.

Yhdistyksemme vuosikokous. Saamme kokoukseen vieraaksemme Lottaperinneliiton pääsihteerin Riitta Kokko-Parikan.

Maanantaina 13.5.

Päiväkahvitilaisuus alkaa poikkeuksellisesti 14.30. Saamme vieraaksemme Joensuun kaupunginorkesterin muusikoita. Eila Helske kertoo meille Toivo Kuulasta, ja saamme kuulla Kuulan musiikkia kumppanusten esittämänä.

Maanantaina 27.5. klo 10.00

Lähdemme turistipysäkiltä kevätretkelle Juhanantuvalle Kesälahden Hummovaaraan. Juhanantuvan pihapiirissä on Lönnrotin petäjä , jonka juurella Elias Lönnrot tallensi 1828 Juhanna Kainulaisen lausumia runoja. Palataan yksityiskohtiin aikanaan.